„Chodzą legendy, że ktoś kiedyś wszedł na drugą stronę.”

Tak brzmi popularne powiedzenie na temat wyszukiwarki Google. Dzięki Google, polskie firmy pozyskują masę nowych klientów. Co trzeba wiedzieć, żeby uniknąć błędów w czasach, kiedy firmy pozycjonerskie kasują za nic, a kliknięcia w Google Ads są co raz droższe?

Google AdWords i pozycjonowanie to jedne z najstarszych oraz najczęściej wybieranych usług marketingowych w Polsce. Czy stare dalej znaczy dobre?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym różni się pozycjonowanie (SEO) w Google od Google AdWords? Jakie są plusy i minusy?
  • Co jest bardziej opłacalne?
  • Co zrobić, kiedy reklama nie działa?

Jak wygląda marketing w wyszukiwarce Google?

Na początku wyszukiwarka Google oferowała możliwość przeszukania sieci stron internetowych w poszukiwaniu interesujących treści.

W Google widzieliśmy tylko bezpłatne wyniki (tak zwane wyniki organiczne, inaczej naturalne). Cel pozycjonowania strony www, to osiągnięcie 1 pozycji, która gwarantuje nam największą ilość wejść na stronę, przez potencjalnych klientów. Przykład wyników wyszukiwania organicznych, dla frazy „podolog Wrocław”:

google-wyniki-organiczne

Klienci zaczęli szukać firm lokalnych, Google odpowiedziało

Następnie Google kupiło spółkę od 2 duńskich braci, którzy rozwijali projekt aplikacji map. Dziś znamy tę aplikację jako Google Maps. Pomysł zawojował internet, nasze telefony, obecnie zastąpił nawet nawigacje GPS! Dziś, wielu klientów szuka lokalnych firm poprzez nawigację i Google Maps, dlatego jest to ważna pozycja dla małych firm.

Nastąpiła zmiana, a pierwszymi wynikami były już te z mapy. Zwróć uwagę, że wyniki z Google Maps są wyżej, od wyników organicznych:

google-wyniki-google-maps

Co dzisiaj widzi Twój klient szukając Cię w internecie?

Ostatnia zmiana była związana oczywiście z pieniędzmi. Google musiało w jakiś sposób znaleźć pieniądze na rozwój. Firma postanowiła wdrożyć reklamy tekstowe, które są bardzo podobne do naturalnych linków w wyszukiwarce. Nazwali tę platformę Google AdWords (ad= reklama, word = wyraz; suma sumarum: reklama tekstowa).

Zwróć uwagę na to, że reklamy tekstowe pojawiają się nad wynikami w mapach i nad wynikami organicznymi:

google-wyniki-google-ads-adwords

Warto też zauważyć, że obecnie, na telefonie, wszystko, co widzimy po użyciu Google, to reklama. Następnie cały ekran, to Google Maps, a dopiero po 3 przewinięciu palcem całego ekranu zobaczymy wyniki organiczne:

google-ads-na-telefonie

Widok wyszukiwarki Google na telefonie. Pierwszy ekran, to reklamy Google Ads.

Czym różni się Google AdWords i pozycjonowanie?

Poniżej stworzyłem dla Ciebie prostą tabelę z porównaniem:

Cecha
Google Ads
Pozycjonowanie
Efekty Natychmiastowe po wpłaceniu budżetu. Po kilku miesiącach lub więcej.
Stabilność Średnia
Koniec budżetu, to koniec wyświetlania reklam.
W każdej chwili konkurencja może zapłacić więcej i wyświetlić się przed Tobą.
Bardzo dobra
Pozycje w Google są w miarę stabilne i na długi czas gwarantują Twojej firmie.
Płacisz za Każde kliknięcie w link do swojej strony (koszt już od 1gr nawet do 25zł). Abonament za usługę bez względu na ilość kliknięć.
Skalowalność Celująca
W każdej chwili możesz zwiększyć budżet i natychmiast zwiększyć ilość wejść
nowych klientów na stronę www.
Dobra
Możesz zwiększyć ilość fraz pozycjonowanych.
Zaufanie Przeciętne
niektórzy klienci sceptycznie podchodzą do reklamy.
Bardzo dobre
klienci ufają firmom, które mają wysokie pozycje w Google.

 

Gdzie ludzie klikają? Czyli jaka pozycja jest najlepsza?

Im wyżej tym lepiej. Na pierwszej stronie dzieje się 95% akcji 🙂

Wykres zależności ile % klientów wybierze Twoją stronę w zależności od pozycji (na linii poziomej) w Google. Zauważ, że 1 pozycja zbiera aż 30% ruchu. Najwięcej ruchu zdobędziesz, kiedy Twoja strona będzie miała pozycje 1-5. Potem różnice są już bardzo małe. Źródło: moz.com

Co jest bardziej opłacalne?

Zapytasz pewne co jest tańsze, bardziej zyskowne? Są branże, w których Google AdWords jest po prostu za drogi. Konkurencja, która podbija stawki sprawia, ze kliknięcie kosztuje nawet 15zł.

Przykład

Fraza: Catering dietetyczny Wrocław
Ilość wyszukań miesięcznie: 4900
Średni koszt kliknięcia w Google AdWords: 3,42 zł
Potencjalny koszt: Google AdWords 4900 * 30% = 5027zł
Potencjalny koszt pozycjonowania: 2000zł

W Google AdWords potencjalnie moglibyśmy wydać nawet 5027zł miesięcznie na reklamę. W pozycjonowaniu przeciętny abonament wyniósłby o wiele mniej, około 2000zł.

Średnia skuteczność strony w internecie, to 0,5%. Przy 200 wejściach przez Google AdWords musielibyśmy zapłacić 3000zl. Ta kwota wygeneruje dla Ciebie 1 zapytanie potencjalnego klienta. Dzieje się tak w branżach:
Prawnicza
Księgowość
Finanse
Ubezpieczenia
Edukacja

W takich branżach warto zastanowić się nad dobrym pozycjonowaniem. W porównywalnym budzecie osiągniemy lepsze wyniki.

W takim razie kto dalej płaci za te kliki? Firmy o bardzo znanych markach i angażujących stronach docelowych (landing page), które są w stanie konkurować skalą.

Google AdWords na ratunek sklepom internetowym

Jeżeli masz sklep internetowy, to na pewno warto zainteresować się reklamą produktową Google Shopping. Jest ona relatywnie tania i pozwala na reklamowanie całego asortymentu sklepu:

google ads shopping

Kiedy Google AdWords i pozycjonowanie nie działają?

Pozycjonowanie i Google AdWords są narzędziami, które kierują potencjalnego klienta na Twoją stronę www. Kiedy Twoja reklama już działa, a Ty dalej nie masz efektów, problemem może być strona.

Słabe strony internetowe, czyli syndrom: „Wydam 500zł u studenta, a potem 10 000 na reklamę!” to jeden z największych błędów reklamy stron internetowych.

Jeżeli chcesz uruchomić reklamę, to przynajmniej 50% sukcesu stanowi strona. Z mojego doświadczenia, przedsiębiorcy wcale nie chcą źle. Po prostu nie wiedzą czym charakteryzuje się dobra strona www, która potem się spłaci przy reklamie.

W konsekwencji zamawiają strony bardzo tanie, aby zaoszczędzić. Tania strona może się okazać nieskuteczna w reklamie, ponieważ student może wstawić treść na stronie, ale nie zna zasad reklamy:

  • Jak skonfigurować ustawienia do pozycjonowania? (Yoast, meta dane, linki wewnętrzne, linki nofollow, nagłówki, keywords density, mapa strony)
  • Jak zaangażować użytkownika (zasady copywritingu, dobre przyciski CTA w opowiednich miejscach)
  • Jak przygotować stronę do reklamy? (zakładki i teksty pod SEO, analiza UX pod reklamy, analiza stron wyjścia)

Jak zminimalizować ryzyko nieudanej reklamy?

Jeżeli chcesz podejść do pozycjonowania lub Google AdWords w zaplanowany sposób, to:

audyt stron internetowych

Porównaj pierwszy efekt, jaki wywiera Twoja strona na użytkowniku, ze stronami konkurencji. Obecnie ponad 70% odwiedzin stron odbywa się na telefonach, więc sprawdź przede wszystkim widok mobilny.

  1. Upewnij się, że Twoja strona wygląda tak samo dobrze lub lepiej od konkurencji.
  2. Upewnij się, że na Twojej stronie można znaleźć konkretną ofertę, która jest taka sama lub lepsza od konkurencji.
  3. Upewnij się, że na Twojej stronie są pozytywne opinie klientów i przykłady realizacji, dowody fachowo wykonanej pracy.
  4. Sprawdź czy Twoja strona ładuje się poniżej 3s. Możesz to zrobić tym narzędziem: Sprawdź szybkość strony. Przykład:
    Przetestuj szybkość ładowania swojej strony. Użytkownicy nie lubią czekać na powolne strony.

Taka sama lub lepsza, oznacza, że wygląd ma wzbudzać większe emocje. Oferta ma być bardziej ekscytująca. A opinie i realizacje, muszą być imponujące.

Muszą, muszą, czy w takim razie ja muszę być doskonały? Nie, nikt nie jest!

Jeżeli chcesz się reklamować, to wystarczy pokazać dlaczego wybrać akurat Twoją firmę lub zlecić to profesjonalnej firmie marketingowej. Następnie pozostaje zlecenie pozycjonowania i Google AdWords.

Jakie efekty i ilu klientów mogę mieć?

 

Negatywne opinie w Google Maps - Jak sobie z nimi poradzić?
7 skutecznych narzędzi, które ułatwią Ci zdobywanie klientów
1 gwiazda2 gwiazdy3 gwiazdy4 gwiazdy5 gwiazd (3 opinii, średnia: 5,00 na max 5)
Loading...
Kategorie: Marketing

Błażej Katarzyński

Błażej Katarzyński – expert e-marketingu do zadań specjalnych. Jego misją jest dostarczenie przedsiębiorcom eksperckiej wiedzy, która uwolni ich od 3 grzechów głównych: braku czasu, brak nowych, drogocennych Klientów, brak skutecznego e-marketingu.



Powiązane Posty

Marketing

3 najczęstsze problemy z Google Ads, które wstrzymują Twoją firmę

Wieczór, godzina 23. Wszyscy są pięknie przystrojeni. Kobiety po cichu hihoczą. Rozmawiają o ostatnich wydarzeniach i trendach mody. Faceci, jak to faceci: po męsku. Milczą przy szklance whiskey. Rozmawiają o autach, poprawiają mankiety, rzucają spojrzenia Czytaj więcej…

Marketing

Negatywne opinie w internecie – cz. 2 – Komentarz prawnika

            Negatywne i nieprawdziwe komentarze dotyczące przedsiębiorców i prowadzonych przez nich firm pojawiające się w Internecie stanowią duży problem dla pokrzywdzonych a dochodzenie roszczeń związanych z takimi komentarzami sprawia w praktyce wiele problemów. Zakres ochrony Czytaj więcej…

Marketing

Negatywne opinie w Google Maps – Jak sobie z nimi poradzić?

Prowadzisz firmę, codziennie starasz się ją rozwijać. Każda pozytywna opinia jest dla Ciebie dużo warta. Dzięki niej wiesz, że firma idzie w dobrą stronę, klienci są zadowoleni, a pracownicy czują satysfakcję z pracy. Niestety, pewnego Czytaj więcej…

Przeczytaj również...
🔥 Czy chciałbyś dostać prezentację, o którą pytało 100% uczestników…